حرکت کاروان پیاده ۱۷۰۰ نفری در مسیر مشهد مقدس به مناسبت ولادت امام رضا(ع) اولین گروه حج تمتع از فرودگاه مشهد اعزام شدند (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیل در کلات هیچ فوتی نداشت برخورد کوئیک و پارس در مشهد ۶ مصدوم برجا گذاشت (۲۸ اردیبهشت) پرونده سیل مشهد روی میز کمیسیون اصل نود! کشف پیکر‌های چهار مفقود سیلاب در فریمان (۲۸ اردیبهشت) قتل جوان ۲۷ ساله افغان به‌خاطر توپ بازی! (۲۸ اردیبهشت) تمام خسارت‌های درمانی بازنشستگان تامین اجتماعی تا اسفند ۱۴۰۲ پرداخت شد | تسویه حساب ۲۰ روزه با بازنشستگان بازگشایی ۴۴ محور مسدود شده در خراسان رضوی (۲۸ اردیبهشت) تصادف پراید و پژو ۲۰۶ در قوچان ۷ مصذوم برجا گذاشت(۲۸ اردیبهشت) از ۸۱ روستای دارای سکنه سرخس فقط یک روستا جاده دسترسی ندارد نجات معجزه آسای جوان مشهدی از داخل چاه (۲۸ اردیبهشت) نامه سرگشاده نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی به رئیس جمهور درباره کارگران و بازنشستگان   محور صالح آباد - تربت جام بازگشایی شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) متلاشی شدنِ شبکه شیطان پرستی و دستگیری ۲۶۱ نفر نجات نیسان آبی با پنج سرنشین از درون سیلاب (۲۸ اردیبهشت) این پزشکان متخلف هستند عملیات گسترده هلال احمر در سطح استان خراسان رضوی تسویه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی تامین اجتماعی سازمان برنامه و بودجه اجرای قانون همسان‌سازی بازنشستگان را به تاخیر نیندازد
سرخط خبرها

ستارخان؛ روح بلند آزادیخواهی

  • کد خبر: ۱۳۰۴۹۳
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
ستارخان؛ روح بلند آزادیخواهی
ستارخان دربرابر نیرو‌های دولتی ضدمشروطه در تبریز ایستاد و نام خود را بر تارک نام آوران تاریخ ایران ثبت کرد. این مرد آزاده، مردم را ضد قاجار فراخواند و خود رهبری آن را برعهده گرفت و همراه سایر مجاهدان و باقرخان -سالار ملی- به مدت یک سال دربرابر حکومت قاجار ایستادگی کرد و اجازه نداد تبریز به دست طرفداران محمدعلی شاه بیفتد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بعضی نام‌ها آن قدر بزرگ هستند که نمی‌شود آن‌ها را به یک شهر، استان و یک کشور محدود کرد؛ چون صاحبان آن‌ها کار‌های بزرگی در طول زندگی خود انجام داده اند؛ کار‌هایی که نه تنها در دوره حیاتشان تاثیر زیادی بر زندگی اطرافیان و جامعه آن‌ها می‌گذارد که در طول تاریخ همواره چراغ راه دیگر انسان‌ها بوده است. ستارخان قراچه داغی یکی از همین نام هاست؛ مردی که از سرداران جنبش مشروطه در ایران بود و لقب او «سردار ملی» است.

ستارخان دربرابر نیرو‌های دولتی ضدمشروطه در تبریز ایستاد و نام خود را بر تارک نام آوران تاریخ ایران ثبت کرد. او ۲۸مهر۱۲۴۵ در روستای سردارکندی در شهرستان ورزقانِ استان آذربایجان شرقی به دنیا آمد. در مقابل قشون عظیم محمدعلی شاه پس از به توپ بستن مجلس شورای ملی و تعطیلی آن که برای طرد و دستگیر کردن مشروطه خواهان تبریز به آذربایجان گسیل شده بود، ایستادگی کرد و بنای مقاومت گذارد.

این مرد آزاده، مردم را ضد قاجار فراخواند و خود رهبری آن را برعهده گرفت و همراه سایر مجاهدان و باقرخان -سالار ملی- به مدت یک سال دربرابر حکومت قاجار ایستادگی کرد و اجازه نداد تبریز به دست طرفداران محمدعلی شاه بیفتد. در تاریخ آمده است که اختلاف او با شاهان قاجار و اعتراض به ظلم و ستم آنان، به زمان کودکی اش برمی گشته است. او به درستی و امانت داری در تبریز شهرت داشت؛ به همین دلیل مالکان، حفاظت از اموال خود را به وی می‌سپردند. او هیچ گاه به مدرسه و مکتب نرفت و سواد خواندن و نوشتن نداشت.

اما هوش آمیخته به شجاعتش و مهارت در فنون جنگی و اعتقادات مذهبی و وطن دوستی اش، وی را به سردار ملی تبدیل کرد. زندگی ستارخان فرازونشیب‌های زیادی دارد که آگاهی از آن می‌تواند آموزه‌های بسیاری برای ما به همراه داشته باشد؛ مثلا با دیدن فیلم سینمایی «ستارخان»، درباره جنبش مشروطه، به کارگردانی علی حاتمی و با نقش آفرینی علی نصیریان، در نقش ستارخان که در سال۱۳۵۱ ساخته شده است.

همچنین در سال۱۳۹۶ یک مجموعه تلویزیونی با نام ستارخان به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ورزی در ۱۰قسمت ۵۰دقیقه‌ای ساخته و از شبکه یک پخش شد. به پاس کوشش‌های ستارخان در جنبش مشروطه، پس از انقلاب اسلامی در سال۱۳۵۷ خیابانی در غرب تهران به نام او نام گذاری شد. همچنین تندیس‌ها و بنا‌های یادبود دیگری در تهران و دیگر شهر‌های ایران به یاد او برپا شده است. ستارخان ۲۵آبان۱۲۹۳ در تهران درگذشت و منزلگاه ابدی اش در شهرری درکنار حرم شاه عبدالعظیم حسنی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->